Mainos

Etelä-Suomestakin löytyy laadukkaita retkikohteita, jos aikataulu, budjetti tai mielenkiinto ei riitä lähtemään Lappiin asti. Yksi vähemmän tunnetuista yllättäjistä on Kytäjä-Usmin ulkoilualue Hyvinkäällä.

Törmäsimme paikkaan hieman sattumalta, eikä siitä löytynyt etukäteen kovinkaan kattavaa tietopakettia. Päätimme silti lähteä viettämään pari yötä Hyvinkään metsissä, koska sijainti ja reitit sopivat täydellisesti aikatauluihimme lokakuun alkupuolella.

Alueelle saapuminen on verrattain helppoa. Parkkipaikkoja löytyy viisi kappaletta, jotka sijaitsevat pääasiassa alueen itä- ja eteläreunoilla vain lyhyen ajomatkan päässä E12-tieltä tai Hyvinkään keskustasta.

Suoraan retkeilyn ytimeen pääsee nopeiten ajamalla Piilolammin paikoitusalueelle, josta on helppo lähteä jalkaisin mihin ilmansuuntaan tahansa.

Lukaise myös kertomus reissustamme tästä linkistä.

Hyvä polkuverkosto

Kytäjä-Usmilla kulkee viisi merkittyä rengasreittiä, joiden pituudet vaihtelevat noin kuuden ja kahdentoista kilometrin välillä. Lisäksi pidempi Seitsemän veljeksen vaellusreitti kulkee alueen läpi.

Polut risteävät myös useassa kohtaa ja reittiosuuksien yhdistely on tavattoman helppoa. Reitit ovat kohtuullisen hyvin merkittyjä, joten suunnistaminen sujuu vaivatta. Suurin osa kulkemastamme osuudesta oli lisäksi suht tasaista hiekkatietä, joka ei vaadi erityistä tarkkaavaisuutta.

Suuri osa reitistä on hyvin helppokulkuista.

Törmäsimme iloksemme myös pariin metsäisempään polkuosuuteen Piilolammin ja Iso-Kypärän lähettyvillä. Eteläpuoliskolla on ainakin kuvien perusteella myös avarampaa maalaismaisemaa, mutta sitä emme ehtineen ensivisiitillämme tarkistaa.

Nähtävyydet

Löysimme etukäteen tietoa parista vanhasta kaivoksesta, joilla emme kuitenkaan ehtineet käymään. Hopeavuoren ja Hopealaukun pienet kaivospaikat vaikuttavat kuitenkin mielenkiintoisilta kohteilta, jotka kannattaa mahdollisuuksien mukaan käydä tarkastamassa alueella liikkuessaan.

Pieniä lammikoita löytyy sieltä täältä ja merkittyjen polkujen ulkopuolelta löytyy varmasti kokonaan uusi maailma kallioineen ja syrjäisine soppineen. Me tyydyimme kuitenkin tallaamaan valmiita reittejä pitkin ja majoituimme mukavasti laavuissa.

Utelimme Twitterissä myös etukäteen vinkkejä alueella tarpomiseen ja eräs avulias visertäjä kehoitti käymään eteläpuolella sijaitsevalla Jaanankalliolla hyvien näköalojen toivossa. Emmehän me sinnekään lopulta päässeet, mutta halusimme ainakin jakaa vinkin eteenpäin.

Laavuista nostettakoon esille Iso-Kypärän suojaisa ranta metsikön keskellä. Paikka on muita laavuja rauhallisempi ja siellä on helppo päästä hieman eristäytyneempään tunnelmaan.

Palvelut ja yöpymispaikat

Laskujemme mukaan alueella sijaitsee neljä laavua, joista kolmen luona on myös ulkohuusit. Nuotiopaikkoja löytyy lisäksi ainakin parin uimarannan vierestä sekä Iso-Karhun rannalta.

Lepohetki Kiiskilammen laavulla

Kävimme kolmella laavulla ja teimme myös jokaisen luona nuotiot. Kaikki halkovarastot oli ainakin meidän onneksemme täytetty kattoaan myöten täyteen juuri sopivan mittaisilla klapeilla. Kuulopuheiden mukaan alueen palveluiden laatuun ja yleiseen viihtyisyyteen on viime vuosina panostettu hurjasti lisää, eikä sitä ole ainakaan tämän visiitin perustella vaikeaa uskoa.

Ainoa miinus palveluiden puitteissa vedetään vesipisteiden puutteesta. Lätäköitä löytyy tosiaan joka toisen mutkan takaa, mutta vesi ei herättänyt värillään varsinaista juomaintoa. Tämä annettakoon kuitenkin anteeksi, koska alue soveltuu paremmin lyhyenpuoleisille reissuille, joilla vesivarastojen täydennys ei nouse kynnyskysymykseksi.

Kulje Ulkoilmamiesten jalanjäljissä

Tässä tiivistelmä meiän kulkemasta reitistä. Lähdimme matkaan perjantai-iltapäivällä ja suuntasimme takaisin kaupunkiolohin sunnuntaina aamupalan jälkeen.

Lue tarkempi kertomus Me mentiin vaeltamaan… Hyvinkäälle?

Jätimme autot Piilolammin viereen, josta suuntasimme vauhdikkaasti lounaaseen kohti Iso-Haiskarin laavua. Läpimärissä oloissa matkaan kului aikaa parisen tuntia, mutta ilman tulvivia polkuja siirtymän selättää nopeammin.

Yövyimme viihtyisällä laavupaikalla, jonka välittömässä läheisyydessä oli sekä ulkohuussi, halkokatos että nuotiopaikka penkkeineen.

Toisen päivän aloitimme siirtymällä Kiiskilammen laavulle, joka palveli meitä lounaspaikkana. Kallion päällä sijaitsevalta laavulta aukeaa miellyttävä näkymä lammen ylle. Kiiskilammen ylellisyyksiin kuuluu uimakelpoinen laituri, halkovaja, nuotiopaikka ja huussi.

Ruokatauon jälkeen suunnistimme Iso-Kypärän rantaan, jossa nököttää kolmas alueen neljästä laavusta. Iso-Kypärä on näistä paikoista selvästi rauhallisin ja halkokatoskin on sijoitettu mäen päällä kulkevan isomman polun viereen noin sadan metrin päähän laavusta. Muuten Iso-Kypärä onkin oikein leppoisa paikka, mutta ulostajan unelmaksi sitä ei voi tituleerata. Lähin käymälä on reippaan kävelymatkan päässä Kaksoislammien välissä.

Viimeisenä päivänä kuljimme suorinta reittiä takaisin alkupisteeseen eli Piilolammin parkkipaikalle.

Vilkaise reittimme suoraan kartalta:

Lisätietoja Kytäjä-Usmin ulkoilualueesta

Oletko käynyt reissaamassa Kytäjä-Usmin ulkoilualueella? Jaa meille kommenteissa tai somessa omat kokemuksesi ja parhaat vinkit alueella kulkemiseen.