keskiviikko, marraskuu 20, 2019

Tervetuloa!

Lupasimme kaikille kalenterin tilaajille pienen bonuksen, joten tässä se on.

Alla löydät hieman tietoa jokaisesta kalenterin kuvasta ja voit halutessasi ladata ne myös korkealaatuisina versioina vaikka taustakuvaksi. Sivun lopussa on myös palautelomake, jonka kautta voit lähettää meille risuja ja ruusuja kalenterin toteutuksesta. Luemme kaikki palautteet läpi ja pyrimme tekemään ensi vuoden kalenterista vielä hienomman.

Kiitos tilauksesta, toivottavasti tykkäät kalenteristasi!

[td_block_social_counter style=”style4 td-social-colored” facebook=”Ulkoilmamiehet” twitter=”ulkoilmamiehet” youtube=”channel/UCkolWOpmooJCl61fuKtuJlA” instagram=”ulkoilmamiehet” open_in_new_window=”y”]

Kuva: Eero Leinonen

Kuva ovat otettu teeripassissa Suomussalmella lokakuun alussa 2016. Oli kaunis ja usvainen pakkasaamu tutulla suolla. Ennenkuin linnut alkoivat lentelemään oli aikaa kuvata auringonnousun eri vaiheita.

Kuva: Toni Syrjä

Otin kuvan Ylläs – Pallas vaelluksella Äkäskeron huipulla. Alhaalta lähtiessämme olimme hieman lannistuneita pilvisyyden takia. Totuus paljastui kuitenkin ylempänä ja maisemat olivat maagisen kauniit matalalla olevista pilvet kruunasivat talvisen näkymän. Vietimme vielä Äkäskeron huipulla purevassa pakkasessa pikaisen lounaan.

Nikon D800, Nikkor af 50mm 1.4
F/9, 1/500, Iso 100

Kuva: Tino Turkia

Kuva otettu Riisitunturilta. Sopiva leiripaikka löytyi lähes tunturin huipulta. Joulukuinen kaamos teki vaikutuksen!

Kuva: Mikko Seppälä

Vuokrasimme Lapin laskettelureissulla lumikengät ja lähdimme omin toiminemme huiputtamaan erästä sopivan matalaa tunturia. Huipulla tuuli melkoisesti emmekä jääneet viettämään sinne ylimääräistä aikaa. Edessä avautui kuitenkin jyrkkä tiputus toista seinämää alas, johon lumivyörykyltti teki hienon lisän. Ensimmäisiä lumikenkäkokemuksisani!

Tämä on hauska yksityiskohta, joka voisi olla kuvattu melkein mistä päin Suomea tahansa. Olin avopuolisoni kanssa ensimmäistä kertaa yhdessä päiväretkellä ja kiersimme Ketunlenkin Repovedellä. Kuvailin mielestäni paljon komeita maisemia, mutta koko matkan suosikkikuvani on tämä simppeli jäkälä, jonka löysimme heti alkumatkasta Lapinsalmesta lähdettyämme.

Kuva: Jyri Savolainen

Oltiin Pirunpesällä pienellä päiväreissulla ja odoteltiin että ruoka valmistuu. Maassa näkyi pari leppäkerttua, nappasin kameran esiin ja kyyristyin viereen odotteelmaan sopivaa kohtaa. Hetken päästä pirkko kiipes tikun päälle ja lähti punnertmaana itseään ylös. Kuva tuli, syötiin nakkipadat naamaan ja lähdettiin tyytyväisinä takaisin.

Kuva: Mikko Seppälä

Kesällä 2018 kiersimme viikon mittaisen lenkin Kebnekaisen ympäri. Ajoimme Lahdesta yötä vasten Nikkaluoktaan ja jatkoimme ensimmäisen vaelluspäivän samoilla silmillä. Hieman väsyneen vaelluspäivän jälkeen leiriydyimme sopivalta tuntuvaan kohtaa ja nukuimme tyytyväisinä kellon ympäri.

Aamulla heräsimme auringonpaisteeseen ja nousimme hyvin levänneinä teltasta katselemaan maisemia. Näkymä oli mitä parhain ja pieni voitontuuletus tuntui olevan enemmän kuin paikallaan.

Kuva: Toni Syrjä

Tämä pieni tunturipuro sijaitsee Porttikurulla, Hetta – Pallas välillä. Vesi on on kaunista kuvattavaa, tässä halusin vangita kauniin kesäisen tunturimaiseman yhdessä viileän, raikkaan puron kanssa. Lapissa vaeltaessa raikas ja puhdasta vesi on mahtavaa, tästäkin viileästä purosta täytimme pullomme ennen matkan jatkamista.

Nikon D7000, Nikkori afs 35mm 1.8
F/1.8 1/1000 iso 100

Kuva: Mikko Seppälä

Tämä oli sateinen reissu vähän yllättävässä paikassa eli Hyvinkäällä Kytäjä Usmin ulkoilualueella. Aamulla keittelimme kahvit pienessä sateessa ja värjöttelimme laavulla ennen liikkeellelähtöä. Nuotiossa sihisevän puun pintaan muodostui hieno kuvio, josta nappasin kuvan.

Kuva: Eero Leinonen

Kuva: Toni Syrjä

Noin 1400 metrin korkeudessa, taustalla Kebnekaisen huippu, maisema vailla vertaa. Tietty haikeus liittyy kuvaan: Olimme saavuttaneet matkamme loppusuoran ja samalla korkeimman kohdan.

Ruotsin lappiin on kuitenkin päästävä uudestaan. Jokainen päivä näimme maisemia jotka olisivat voineet olla suoraan postikortista. Tuonne kannattaa jokaisen eräilijän lähteä ainakin kerran elämässään.

Sony A7r2, Sony fe 28mm 2
F/5.6, 1/640, Iso 100

Kuva: Tino Turkia

Lapinkoira Ráhkis nauttii pitkistä Lapin vaelluksista. Pitkien päivien päätteeksi Ráhkis nukkuu mieluiten lämpimässä teltassa.

Kuva: Toni Syrjä

Tämä kuva on otettu Mustakerolla Ylläs – Pallas vaelluksella. Huomasin huipulla kuinka hienosti lumi on jäänyt puuhun kiinni. Tästä heräsi itsellä ajatus ikäänkuin lumikaktuksesta. Lumi muodostaa kauniit piikit muuten karuun runkoon. Luminen maisema pilvipeitteineen kruunasi kuvan.