Ulkoilmamiesten Outdoor-seinäkalenteri vuodelle 2019 on nyt myynnissä! Tilaa omasi 15€ hintaan käyttämällä kassalla koodia KUUKKELI. Klikkaa itsesi kauppaan tästä linkistä.

Etkö vielä tiedä mistä on kysymys? Lue ensin viisiosainen kertomus varsinaisesta vaelluksestamme: Hetta-Pallas, osa 1: Valmistelu ja lähtö

Näin hyvien reissujen muistelulle ei meinaa millään tulla loppua. Lappi vei näköjään sydämen ensikohtaamisella, eikä päästä enää otteestaan irti. Niinpä kerromme vielä bonus-osassa hieman paluumatkan huippukohdista.

Heräsimme siis neljännen yön jälkeisenä aamuna suoraan hotelli Pallaksen pihasta, johon olimme aamulla päättyneen urakkamme jälkeen pystyttäneet uskollisen Nallo GT:n vielä viimeisen kerran.

Öisellä loppuvaelluksella sattui pari hauskaa asiaa, joita emme ehtineet vielä käsitellä aikaisemmissa osissa.

Samana yönä alueella juostiin myös Nuts Pallas -polkujuoksukilpailu, joka johdatti osallistujia pitkin samoja reittejä. Ensimmäiset juoksijat tulivat meitä vastaan hieman puolenyön jälkeen keskellä karua tunturin huippua.

Emme tienneet kisasta mitään etukäteen, joten sortseihin pukeutunut ja kilpailijanumerolla varustettu hölkkääjä oli kieltämättä hieman yllättävä näky. Vähitellen tarina selvisi meille kokonaisuudessaan ja Taivaskeron huipulla törmäsimme myös kisan tarkistuspisteeseen.

Tämä oli meidän kannalta onnekas sattuma, koska minään muuna päivänä ei olisi ollut mahdollista saada yhteiskuvaa otettua tunturin huipulla kello 02:17. Nyt kohtelias tarkkailija tarjoutui omatoimisesti ottamaan kuvan kahdesta hienhajuisesta patikoijasta, jotka näyttivät varmasti melko koomislta vaappuessaan meetwurstilla tankattuina kivisen tunturin laella.

Aika hieno yhteensattuma, että aamuyöllä joku oli juuri oikeassa paikassa ottamassa meistä kuvaa.

Viimeisen yön aikana nappasimme myös aivan sattumalta pari ainakin meidän itsemme kannalta ikimuistoisinta kuvaa. Näihin tiivistyy koko reissun syvin olemus ja hienoimmat hetket. Keskiyön etapin ensimmäiset nousumetrit tallentuivat hauskana siluettina yksinkertaiseksi kännykkäkuvaksi, joka jäi elämään muistoissa vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Nousu. Lopun alku. Ja kaikkea muuta hienoa keskellä yötä.

Perille saapuessamme olimme niin väsyneitä, että päätimme käydä kysymässä huonetta hotellista. Kello oli tosiaan noin neljä aamulla, joten tuntihinnoilla laskettuna huoneemme vastaisi vähintään viiden tähden ylläpitoa. Vastaanottohan oli tietysti kiinni tähän aikaan yöllä, joten hieman pettyneenä laitoimme teltan vielä kerran paikalleen, tällä kertaa aivan automme viereen hotellin parkkipaikalle.

Huomenta vielä kerran

Heräsimme aamulla yhdeksän jälkeen sikeästä unesta, kun juoksutapahtuman kuulutukset alkoivat kaikua kovaäänisistä. Takana oli silti lyhyydestään huolimatta mahtavan virkistävä yö. Emme jääneet enää sytyttelemään kaasukeitintä, vaan otimme auton alle ja ajoimme lähimmälle huoltoasemalle ostamaan kaksin käsin aamupalaa.

Nälkä ei kuitenkaan talttunut ihan näin vähällä.

Tästä matka jatkui vähitellen kohti etelää ja seuraava pysähdys ajoittui Ouluun. Pidimme lounastauon Kauppuri 5:ssä, joka osoittautui erinomaiseksi burgeripaikaksi. Ulkoilmamiehet antavat kyllä tämän kerran perusteella lämpimän suosituksen kyseiselle ruokalalle! Lounaan kruunasi jälkkäriksi tilatut pannukakut, joiden kaveriksi sai valita höysteet kahdesta eri jäätelömausta: vanilja ja yllätys.

No mitäs luulette? Tietysti valitsimme mauksi yllätyksen. En viitsi tässä paljastaa senpäiväistä yllätysmakua, mutta valintaa ei todellakaan tarvinnut katua. Kuvut täynnä kävelimme takaisin autolle ja jälleen pykälää lähemmäs kotia.

Ajokilometrit ovat aina paljon hitaampia, kun kohteena on koti eikä reissun aloitus. Loputtoman tuntuisen tien tuijottaminen alkoi ottaa jo koville, vaikka vaihdoimme kuskiakin välissä. Viimein saavuimme Lahteen lähempänä puoltayötä. Lähdimme matkaan pohjoisesta karkeasti hieman kymmenen jälkeen, mutta pitkä ajo vaati toki riittävästi sopivan pitkiä taukoja.

Kotiinpääsyn jälkeen oli kyllä hankalaa asettua paikalleen. Muutamassa päivässäkin ehtii onneksi päästä hyvin irti kaikista arjen askareista ja velvotteista. Reissu oli siis tehnyt tehtävänsä enemmän kuin hyvin. Silti mieli jäi kaipaamaan takaisin luontoon.